Home Nieuws Een brave nieuwe wereld - Hoe Big data leidt tot conformisme en zelfcensuur [12-04-19]

Een brave nieuwe wereld - Hoe Big data leidt tot conformisme en zelfcensuur [12-04-19]

Ferdi Zwamborn
Ferdi Zwamborn
2019-04-09
Gepubliceerd op: 09-04-2019
Laatste aanpassing: 09-04-2019

Onder Big Data wordt verstaan: alle informatie die over ons verzameld wordt. Maar wist jij dat aan jouw data een sociale reputatie gekoppeld wordt, waardoor jij een hoge of juist lage status krijgt? En dat deze sociale reputatie ervoor kan zorgen dat jij minder recht hebt op bijvoorbeeld een baan, hypotheek of verzekering? Tijdens deze avond kijken we op welke manieren bedrijven data van ons verzamelen en op basis van deze data bepalen of wij toegang krijgen tot bepaalde diensten en voorzieningen. Daarnaast stellen we de vraag: wat doet dit met ons gedrag? Wat doe je als je weet dat de data die van je verzameld wordt de kansen in je leven beïnvloedt? Word je dan voorzichtiger? Braver? We gaan in gesprek met: Tijmen Schep: Als techcriticus en privacy designer spreekt Schep veel over de wereld die schuil gaat achter Big Data, hoe dit onze privacy schaadt, en wat hier de mogelijke gevolgen van zijn; Eva van den Broek: als gedragseconoom en oprichter van Behavioral Insights, verdiept Eva zich in de impact die Big Data heeft op ons gedrag en ontwikkelt interventies om zo wetenschap en praktijk te verbinden; Frank de Beun: Als algemeen directeur van EDM is De Beun expert in database marketing.

Houd voor het definitieve programma de website van De Balie in de gaten.