Home FAQ

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat is via?

via is de studievereniging voor informatiewetenschappen aan de UvA, meer informatie kan je vinden op svia.nl/via!

Waarom moet ik lid worden?

Heel simpel: de korting op je boeken is al meer dan je lidmaatschap kost! Praktisch kun je dus gratis lid worden. Daarnaast organiseren we talloze activiteiten, van feesten, barbecues en gala's tot interessante lezingen, workshops en in-house dagen bij bedrijven. We proberen zo veel mogelijk verschillende activiteiten te organiseren, zodat er voor ieder wat wils bij zit. Lijkt het je leuk om iets te helpen organiseren? Kijk dan of er een commissie is die je aanspreekt op svia.nl/commissie

Hoe word ik lid?

Dat kun je vinden op svia.nl/lidmaatschap.

Waar is de via-kamer te vinden?

De via-kamer (ook bekend als de Kelder) is te vinden in LAB42 (kamer L0.04). We zitten op de begane grond tegenover het winkeltje.

Hoe kan ik boeken bestellen?

Dat kun je vinden op svia.nl/boeken.

Waar vind ik mijn rooster?

Op rooster.uva.nl kan je je rooster vinden. Op datanose.nl kun je geen persoonlijk rooster meer vinden, maar kun je wel per opleiding en per collegezaal de roosters opvragen. Hoewel DataNose een wat minder moderne interface heeft, kun je veel informatie vinden in DataNose.

Hoe kan ik bijles krijgen?

Dat kun je vinden op svia.nl/bijles.

Ik heb een probleem of conflict bij mijn opleiding, waar kan ik dit aankaarten?

Er zijn verschillende organen die toezien op de organisatie van het onderwijs en de faculteit. We hebben bijvoorbeeld per opleiding een opleidingscommissie (niet te verwarren met de onderwijscommissie van via) die toezicht houdt op de opleiding. Daarnaast is er de Facultaire Studentenraad die toezicht houdt op het reilen en zeilen bij de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. Het is een heel doolhof en we snappen het heel goed als je niet weet waar je aan moet kloppen. Stuur een mailtje naar onderwijs@svia.nl en we helpen je graag!

Wat als ik problemen heb met mijn laptop?

Iedere dinsdag en donderdag is tussen 12:00 en 13:00 een inlooplaptophelpdesk geopend, in het hokje links van de Onderwijsbalie (boven aan de grote trap). Aan het begin van elk academisch jaar is er ook een toegewijde helpdesk, deze is te vinden in B1.19A. Voor problemen kun je de Laptophelpdesk tevens per e-mail bereiken: laptops-fnwi@uva.nl.

Hoe kan ik een baan vinden?

Je bent als IT-student erg gewild. Daarom hebben we als via een hoop sponsoren die graag met je in contact komen. Kijk bijvoorbeeld eens onder het kopje "Bedrijven" in de menubalk! Daarnaast hebben we een vacaturebank (svia.nl/jobs) met allerlei verschillende parttime- en fulltimevacatures. Als laatste kun je altijd langs komen op gesponsorde activiteiten, zoals lezingen of in-housedagen. Meestal zijn daar werknemers van de sponsor die je veel meer kunnen vertellen over hun bedrijf!

Wat kan ik bijdragen aan via?

via wordt georganiseerd door studenten net als jij, op vrijwillige basis. Er worden door onze commissies (svia.nl/commissie) wekelijks activiteiten georganiseerd. Om dit allemaal bij elkaar te houden is er een bestuur, deze wisselt ieder jaar en bestaat meestal uit een zestal studenten die hun studie een jaar opzij zetten om de vereniging te leiden. Op svia.nl/bestuur kun je vinden wie op dit moment het bestuur zijn! Deze commissies en het bestuur vormen samen het kloppende hart van de vereniging. Naast dat ze voor de leden mooie dingen kunnen neerzetten, leren ze er zelf ook veel van. Lijkt ā€˜t je leuk om iets te doen? Kijk dan snel tussen de commissies of er wat leuks bij zit!

Waarom ā€œde Kelderā€?

Dat is eigenlijk heel simpel: voordat Science Park bestond zat via op de Roeterseilandcampus, in het centrum van Amsterdam. De toenmalige verenigingskamer zat daadwerkelijk in de kelder en deze roepnaam is blijven hangen, zelfs nu (bijna) alle leden alleen maar de kamer op Science Park kennen. ā€œDe Kelderā€ bekt namelijk ook gewoon veel lekkerder dan ā€œde via-kamerā€!

Wat kan ik doen in de Kelder?

Je kunt diverse gratis waren halen, zoals koffie, thee, een appel of een gratis collegeblok. Ook kun je gereedschap, kaart- en bordspellen, poolspullen of een voetbal lenen. Daarnaast hebben we een flink assortiment aan fris, bier, zoetigheid, chips, noodles en nog veel meer tegen bodemprijzen! Kortom, kom even gezellig langs!

Hoe betaal ik dingen in de Kelder?

We maken in de Kelder gebruik van een PoS-systeem, dit is een iPad waarop je zelf je producten af kunt rekenen. Hoe werkt dit precies en wat kun je ermee doen?

  1. Je pakt een product, bijvoorbeeld: een blikje Cola Zero
  2. Op de iPad tik je "Cola Zero" aan
  3. Tik op je betaalmethode: PIN of (PoS-)rekening
  4. Betaal op de pinautomaat of tik de pin van je rekening in

Als je vragen hebt kun je altijd iemand in de Kelder aanspreken. Nagenoeg iedereen weet hoe het systeem werkt en wil het met alle liefde aan je uitleggen!

Hoe werkt een PoS-rekening en hoe kan ik er een aanmaken?

In het PoS-systeem is een rekeningensysteem geĆÆntegreerd. Als je nou vaak bij via iets komt halen, zowel in de Kelder als in de Brainwave, wordt het vervelend om steeds te moeten pinnen. Hiervoor kun je een rekening met een pin aanmaken. Er zijn twee soorten rekeningen: een kredietrekening en een incassorekening.

De eerste, de kredietrekening, werkt als een prepaidkaart. Je zet eerst geld op je PoS-rekening, en vervolgens kun je het volledige saldo opmaken. Je kunt geen negatief saldo hebben, dus als je rekening leeg is, moet je het saldo opwaarderen. Dit kan via iDEAL op pos.svia.nl (je logt in met je via-account).

De tweede, de incassorekening, lijkt meer op een creditcard. Je start met een nulsaldo, maar vanaf de eerste betaling bouw je een negatief saldo op. Dit saldo wordt maandelijks op nul gezet door het verschuldigde bedrag van je bankrekening te incasseren. Hoewel er geen kredietcontrole nodig is, moet je wel vooraf een incassomachtiging afgeven.

Je kunt een rekening aanvragen door een willekeurig bestuurslid aan te spreken. Meestal kun je een bestuurslid in de Kelder vinden. Hij of zij maakt dan ter plekke een rekening voor je aan! Vanaf dit moment kun je je PoS-rekening opwaarderen en ermee betalen in de Kelder of in de Brainwave.

Hoe kan ik mijn PoS-rekening opwaarderen?

Ga naar pos.svia.nl en log in met je via-account. In het linkermenu navigeer je naar "Your account". Hier heb je de optie om met iDEAL met het gewenste bedrag op te waarderen. Het opgewaardeerde saldo is direct bruikbaar!

Wat is "zelf strepen" en hoe doe ik het?

Het komt wel eens voor dat je biertjes voor een groep haalt, en je ze niet allemaal zelf gaat betalen. Hier komt het begrip ā€œzelf strepenā€ vandaan. Als je over een PoS-rekening beschikt, kun je een klein aantal producten in de Kelder direct betalen door naar pos.svia.nl te gaan.

Waarom staat via overal zonder hoofdletter en dikgedrukt?

Dat is simpelweg omdat het op deze manier het meest lijkt op ons logo! Daarnaast is het handig omdat ā€œviaā€ ook gewoon een woord is, en het op deze manier makkelijk daarvan te onderscheiden is.

Wat als ik een vraag heb die hier niet staat?

Stuur een mailtje naar bestuur@svia.nl of kom even langs in de Kelder!