Frequently Asked Questions (Dutch)

Wat is via?

Dat kun je vinden op svia.nl/via.

Waarom moet ik lid worden?

Heel simpel: de korting op je boeken is al meer dan je lidmaatschap kost! Praktisch kun je dus gratis lid worden. Daarnaast organiseren we talloze activiteiten, van feesten, barbecues en gala's tot interessante lezingen, workshops en in-house dagen van bedrijven. We proberen zo veel mogelijk verschillende activiteiten te doen opdat we een zo groot mogelijk deel van de studenten aan kunnen. Lijkt het je leuk om iets te helpen organiseren? Kijk dan of er een commissie is die je leuk lijkt om bij te gaan!

Hoe word ik lid?

Dat kun je vinden op svia.nl/lidmaatschap.

Hoe kan ik boeken bestellen?

Dat kun je vinden op svia.nl/boeken.

Waar vind ik mijn rooster?

Op datanose.nl zijn alle roosters van alle vakken te vinden, inclusief je studievoortgang, cijfers, etc. Hoewel datanose een vreselijke interface heeft, is de info erachter wel heel handig als je weet hoe je erbij moet komen. Bij "Personal timetable" kun je na het invullen van je studentnummer je persoonlijke rooster zien. Als je eerst inlogt (rechtsboven of de tegel "Login (UvAnetID)) komt er een extra tegel met "Studentgegevens". Hier staan je cijfers, vakken en dergelijke.

Hoe kan ik bijles krijgen?

Dat kun je vinden op svia.nl/bijles.

Ik heb een probleem of conflict bij mijn opleiding, waar kan ik dit aankaarten?

Er zijn verschillende instanties die toezien op het onderwijs en de faculteit. We hebben bijvoorbeeld de OC (onderwijscommissie, deze is van de opleiding, niet te verwarren met de onderwijscommissie van via) die toezicht houdt op de opleiding. Daarnaast zijn er instanties zoals de FSR (facultaire studentenraad) die vooral toezien op de organisatie van de faculteit. Het is een heel doolhof en we snappen heel goed als je niet weet waar je aan moet kloppen. Stuur een mailtje naar onderwijs@svia.nl en we helpen je graag!

Wat als ik problemen heb met mijn laptop?

Iedere dinsdag en donderdag is tussen 12u en 13u een inlooplaptophelpdesk in B1.16 (boven aan de grote trap, rechts van de bibliotheekbalie). In het begin van het jaar is er ook een toegewijde helpdesk, het is op dit moment nog onbekend wanneer en waar deze is. Voor problemen kun je ook altijd mailen naar de laptophelpdesk voor je studie:

Informatiekunde: laptops-fnwi@uva.nl

Informatica: informatica-byod@list.uva.nl

Kunstmatige Intelligentie: ki-byod@list.uva.nl

Hoe kan ik een baan vinden?

Je bent als IT student erg gewild. Daarom hebben we als via een hoop sponsoren die graag met je in contact komen. Kijk bijvoorbeeld eens onder het kopje "Bedrijven" in de menubalk! Daarnaast hebben we een vacaturebank (svia.nl/jobs) met allerlei verschillende part-time en full-time vacatures. Als laatste kun je altijd langs komen op gesponsorde activiteiten zoals lezingen of in-house dagen. Meestal zijn daar werknemers van de sponsor die je veel meer kunnen vertellen over hun bedrijf!

Wat kan ik bijdragen aan via?

Via wordt georganiseerd door studenten net als jij, op vrijwillige basis. Er worden door onze commissies (svia.nl/commissie) wekelijks activiteiten georganiseerd. Om dit allemaal bij elkaar te houden is er een bestuur, deze wisselt ieder jaar en bestaat uit een zestal studenten die hun studie een jaar opzij zetten om de vereniging te leiden. Op svia.nl/bestuur kun je vinden wie op dit moment het bestuur zijn! Deze commissies en het bestuur vormen samen het kloppende hart van de vereniging. Naast dat ze voor de leden mooie dingen kunnen neerzetten, leren ze er zelf ook veel van. Lijkt ‘t je leuk om iets te doen? Kijk dan snel tussen de commissies of er wat leuks bij zit!

Waar is de via-kamer te vinden?

De via-kamer (ook bekend als de Kelder) is te vinden naast de uitgang bij de fietsenstalling. Je kan ons herkennen aan het grote via-logo boven de deur!

Waarom “de Kelder”?

Dat is eigenlijk heel simpel: voordat Science Park bestond zat via op de Roeterseilandcampus, in het centrum. De toenmalige verenigingskamer zat daadwerkelijk in de kelder en deze roepnaam is blijven hangen, zelfs nu (bijna) alle leden alleen maar de kamer op Science Park kennen. “De Kelder” bekt namelijk ook gewoon veel lekkerder dan “de via-kamer”!

Wat kan ik doen in de via-kamer?

In het kort: een heleboel. Je kan gratis waren halen zoals koffie, thee en een appel, borden en bestek, of een gratis collegeblok. Je kan gereedschap, kaart- en bordspellen, poolspullen of een voetbal lenen. Daarnaast hebben we een flink assortiment aan fris, bier, zoetigheid, chips, noodles en nog veel meer voor bodemprijzen! Kortom, kom even gezellig langs!

Hoe betaal ik dingen in de via-kamer?

We maken in de Kelder gebruik van een PoS-systeem, dit is een iPad waarop je zelf je producten af kunt rekenen. Hoe werkt dit precies en wat kun je ermee doen?

  1. Je pakt een product, stel: een Cola Zero
  2. Op de iPad tik je "Cola (all flavours)" aan
  3. Tik op je betaalmethode: PIN, cash of rekening
  4. Betaal op de PIN automaat, gooi cash in de kas of tik de pincode van je rekening in

Let op: we zijn nog niet zo hip dat als je op "PIN" tikt dat de pintransactie vanzelf start. Je moet dus zelf het bedrag invullen op de pinautomaat!

Als je vragen hebt kun je altijd iemand in de Kelder aantikken, (bijna) iedereen weet hoe het systeem werkt en wil het met alle liefde aan je uitleggen!

Hoe werkt een rekening op het PoS-systeem en hoe kan ik er een aanmaken?

In het PoS is een rekeningensysteem geintegreerd. Als je nou vaak bij via iets komt halen wordt het vervelend om steeds te moeten pinnen. Hiervoor kun je een rekening met een pincode aanmaken. Er zijn twee soorten rekeningen: een kredietrekening en een incassorekening.

De eerste, de kredietrekening, werkt als een pre-paid SIM-kaart. Je zet er geld op want je vervolgens uit kunt geven. Je kan dus niet een negatief saldo hebben en als je rekening leeg is zul je deze op moeten laden. Dit kan via iDEAL op pos.svia.nl, waar je inlogt met je via-account. De tweede, de incassorekening, werkt meer als een rekening in een restaurant. Wat je koopt komt op je rekening te staan waardoor je een negatief saldo krijgt. Dit saldo wordt maandelijks op nul gezet door het verschuldigde bedrag van je bankrekening te incasseren (met jouw toestemming natuurlijk).

Je kan een rekening aanvragen door een willekeurig bestuurslid aan te spreken in de Kelder (of daarbuiten). Hij of zij kan dat ter plekke voor je doen! Als dit gelukt is staat je naam op de lijst. Tik bij het afrekenen op de PoS tablet op “Account”, gebruik de zoekbalk om je naam te vinden en vul je pincode in. Tada! Je hebt nu “gestreept” (betaald)!

Hoe kan ik mijn PoS-rekening opwaarderen?

Ga naar pos.svia.nl en log in met je via-account. In het linkermenu, navigeer naar "Saldo". Hier heb je de optie om met iDEAL het gewenste bedrag op te waarderen. Rond de betaling af en het staat direct op je rekening!

Wat is "zelf strepen" en hoe doe ik het?

Het komt wel eens voor dat je biertjes voor een groep haalt, en je ze niet allemaal zelf gaat betalen. Hier komt het begrip “zelf strepen” vandaan. Een klein aantal producten kun je vanaf je mobiel betalen door op pos.svia.nl in te loggen met je account. Omdat je account gelinkt is aan je rekening is dat soms zelfs sneller dan je eigen rekening moeten zoeken op de iPad!

Waarom staat via overal zonder hoofdletter en dikgedrukt?

Dat is simpelweg omdat het op deze manier het meest lijkt op ons logo! Daarnaast is het handig omdat “via” ook gewoon een woord is, en het op deze manier makkelijk daarvan te onderscheiden is.

Wat als ik een vraag heb die hier niet staat?

Stuur een mailtje naar bestuur@svia.nl of kom even langs in de Kelder!